GP2: Het 10e seizoen

GP2: Het 10e seizoen

Het is het 10e seizoen van deze opstapklasse. Het kampioenschap dat mannen als Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Hülkenberg en Grosjean de Formule 1 zag binnen dringen. De laatste jaren wordt echter eens te meer duidelijk dat geld een belangrijke rol speelt en dat het dus geen zekerheid is dat de kampioen van deze klasse promoveert naar de Formule 1.

22 races.

Waar de afgelopen 2 jaar het Sepang International Circuit het seizoen werd begonnen was het dit keer de zandbak van Bahrein waar het openingsweekend plaats vond. Het seizoen kent 11 race weekenden en zal altijd rijden tijdens de Formule 1 raceweekenden.  Er zal dit seizoen dus ook gereden worden op de Red Bull Ring en het nieuwe circuit in Sochi. Na een ‘pauze’ van 5(!) weken zal het seizoen worden afgesloten op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi.

Rijders.

Een hoop van de GP2 rijders gaan hun 2e 3e of soms wel 4e seizoen in. Maar er zijn ook zeker interessante nieuwelingen om in de gaten te houden.

– Ferrari protegé Raffale Marciello mag zijn kunsten gaan tonen voor het team van Racing Enginering. Het Spaanse team dat vorig seizoen de titel pakte met Fabio Leimer. Er zijn hoge verwachtingen van de Formule 3 Euroseries kampioen die tijdens de diverse testsessies vrijwel altijd bovenaan te vinden was.

– Van de Ferrari protegé gaan we naar die van McLaren. Stoffel Vandoorne stapt na een succesvol eerste jaar in de World Series by Renault over naar de GP2. De runner-up achter Kevin Magnussen gaat rijden voor het Franse ART, dat een samenwerking is aangegaan met McLaren. Vandoorne begon het seizoen sterk met een overwinning de eerste race en laat daarmee direct zijn titelaspiraties spreken.

– Een outsider is misschien wel Facu Regalia. De Argentijn die vorig jaar uitkwam in de GP3 en nog kampioenschapsleider was voor Abu Dhabi, mag het nu gaan proberen in de GP2 voor het team van Hilmer Motorsport. Het Duitse team dat een succesvol debuut jaar kende met overwinningen van Robin Frijns en Jon Lancaster, is een samenwerking aangegaan met het Formule 1 team van Force India. Samen met Daniel Abt zullen ook zij voor de titel gaan dit jaar.

Kanshebbers

Wie zijn de kanshebbers dit seizoen? Het is een redelijk open kampioenschap met daarin diverse rijders die kans maken op de titel. De afgelopen jaren laat ons zien dat ervaring belangrijk is in deze klasse en dat de rijders in het 2e of 3e jaar kampioen worden.

– We beginnen bij Felipe Nasr. De talentvolle Braziliaan die met veel bombarie uit het Brits F3 kwam in 2012, wacht nog altijd op zijn eerst overwinning. Een hoop podium plaatsen en lang titelkandidaat in 2013, gaat zijn alles of niets jaar tegemoet. Dit jaar zal het moeten gaan gebeuren voor Williams reserve coureur. Hij gaat dit wederom doen met het team van Carlin.

– Stefano Coletti die al mee rijdt in de GP2 sinds 2011, kende een goede start van het seizoen in 2013. Hij zakte echter ver terug in de 2e helft van het seizoen en eindigde uiteindelijk als 5e. Dit jaar gaat hij het weer proberen ditmaal voor het team van Racing Enginering.

– Het GP2 team van Caterham heeft gekozen voor Ryo Haryanto en Alexander Rossi. De Amerikaan die vorig seizoen ook al actief was dit team loopt al een tijdje te sukkelen met zijn vorm. Hij kende een stormachtig debuut in de World Series by Renault, maar na een moeizaam jaar in 2012, debuteerde hij in 2013 voor het Caterham GP2 team. Enkele podiumplaatsen waren zijn aandeel, en het zal dit seizoen beter moeten gaan voor de reserve rijder van Caterham.

– Jolyon Palmer rijdt al sinds 2012 in de GP2, maar heeft nooit echt indruk kunnen maken. Dit seizoen komt hij uit voor het team van DAMS dat kampioenschappen won met Grosjean en Valsecchi. Palmer kende een sterk weekend met een pole position, een 3e plek in race 1 en een overwinning in de 2e race. Het is zeker iemand om rekening mee te houden dit seizoen.

Regelwijzigingen.

De vrije trainingen zijn door dit jaar met 15 minuten verlengt. Het kleine half uur dat de coureurs kregen om de wagen af te stellen is nu verlengt naar 45 minuten.  Een andere wijziging in het regelement is dat er nu verplicht wordt om beide banden compounds te gebruiken gedurende de feature race. Vorig seizoen kende een hoop incidenten en snelheidsverschil door dat sommige rijders ervoor kozen om twee keer de hardere band te gebruiken en zo een hoop tijd goed konden maken. Er is nu ingegrepen door de organisatie om net zoals in de Formule 1 beide banden compounds te gebruiken.

Laten we hopen dat er na dit seizoen eens wat talent doorstroomt richting de Formule 1 en dat de GP2 zich weer kan profileren als echte opstap klasse.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *